trafikklærer utdannelse

Vis som: | |
57

noen som vet hvor man kan ta denne utdannelsen i Sverige??

Av perkele den 23/06/2005 - 21:11
10

Veit du kan ta det i Borås, som ikke liggers så langt Göteborg.

Av helene den 24/06/2005 - 15:10
10

vet du hva skolen heter? finner ikke noe informasjon om det på internet,,,eks en internet side eller lignende....

Av Oddmund den 25/06/2005 - 17:13
10

Bruk google.se og søk på trafiklärarutbildning og du skal finne mye relevant info.
-Oddmund-

Av Trafikklærer den 01/10/2005 - 14:24
13

Hvis du skal jobbe som trafikklærer i Norge vil jeg anbefale å ta utdannelsen ved HiNT avd. for trafikklærerutdanning, studiested Stjørdal utenfor Trondheim. Dette var tidligere et ettårig grunnkurs, men er nå blitt et toårig kandidatstudium med høgskolestatus. Sverige har fortsatt ettårig kurs, men for å praktisere som trafikklærer i Norge holder det ikke alene å ha studert i Sverige, så supplerende utdannelse i Norge må til. Ytterligere info finner du på http://www.hint.no/tlu eller http://www.stls.no

Lykke til..!

Av norway den 01/02/2006 - 22:43
7

det du skriver om trafikklærerutdannelse i sverige er ikke helt riktig. jeg går utdannelsn i sverige på 3 terminer og trenger faktisk ikke så mye mer kurs i norge. faktisk bare 2 mnd praksis ekstra. og praksis i sverige er faktisk bedre i sverige

Av Jeeee den 09/02/2006 - 19:14
10

Ja, Sverige er helt konge d azz..! Jeg går her nå. Eneste som en må ta for å kunne drive som trafikklærer i Norge er et kurs om glattkjøring. Å d tar maks en uke å gjøre. D er info om slike kurs hele tiden som blir sendt ut til trafikkskoler i hele Norges land. Så jeg ville valgt Sverige. www.trafiklarare.se

Av Trafiklärarutbildningen i K.. ... den 28/03/2006 - 12:51
6

Hej!
Du kan gå in på vår hemsida www.trafiklärare.se så får du mer information.
Eller ring oss så berättar vi mer, du når oss på +4650559150

Av cecilie den 14/05/2007 - 09:49
7

Hei:)
Du kan gå på skolen som er i Karlsborg. Var 1årig før men har blit 1 1/2 tror jeg.

Av Anonym den 19/06/2008 - 16:26
5

ja....trafikklærer utbildningen i karlsborg. jeg gikk der selv...meget bra

Av Anonym den 02/09/2008 - 18:34
5

Jeg har veldig lyst til å bli kjørerlærer. Hvordan er det å gå i Sverige? Er trafikkreglene samme i Sverige som i Norge? Jeg har hele tiden tenkt å søke i Nord-Trøndelag. Men det er jo så vanskelig å komme inn der, og det er vanskelig å vete hva du skal gjøre for å være den som kommer inn. Men er det noen som vet om det er lettere å komme inn i Sverige?

Av Anonym den 18/09/2008 - 14:42
3

Hei. Jeg starter på utdanningen i sverige den 7.Okt i år, og har vært nedover på infodag å det virker veldig greit. I Sverige trenger du bare bestått grunnskole, eller 2 årig videregående skole. Det koster 199.000 SEK, (Privatskole) som du må betale gjennom et eller annet firma..Bare du har foretaksnr, så går det greit. Det er vel to ganger i året de tar inn folk, en gang i Sept/Oktober og en gang i Jan/Feb.. Gå på trafiklarare.se og se etter, eller send mail til Karin.persson@trafiklarare.se for mere info.

Av Lærern den 23/09/2008 - 13:26
8

Hei.
Det erf ordeler og ulemper med alt her i verden. Tenk litt igjennom hva det innebærer å være TRAFIKKlærer. Det er et yrkesfag med base i Norske trafikkregler og kjøresystem, Norsk (og unik) læreplan og selve faget i å lære bort. Norge har satset stort på en omfattende utdanning av trafikklærere med en læreplan som har et sterkt fokus på hvordan ting skal læres. Omfattende europeisk forskning viser at ferdighetslæring vil kunne øke faren for ulykker dersom en ikke jobber med selvinnsikt og holdninger samtidig.
Sverige og Danmark har ikke dette fokuset, så metodikken du vil lære der samsvarer dårlig med intensjonene i Norsk læreplan. I tillegg sitter du med fagkunnskap om feil trafikkregler, annet kjøresystem og feil læreplan.

De som sier at det er enklet å konvertere Svensk eller Dansk utdannelse til Norsk, viser liten forståelse for faget. Konverteringen krever ingen tilleggskurs i Norge, men du vil bli stillt overfor omfattende arbeidskrav som skal dokumenteres og leveres for godkjenning til Statens Vegvesen. Etter hvert som arbeidskravene blir oppfylt vil du gradvis få lov til å undervise i de obligatoriske delene ab Norsk trafikkopplæring.

Dersom du velger å ta utdannelsen i utlandet, anbefaler jeg sterkt at du tar tilleggstudier innen veiledningpedagogikk, samt skaffer deg innsikt og forståelse av Norsk læreplan og grunnlaget for norsk læreplan. ( FØRERKOMPETANSE I ET HIERARKISK PERSPEKTIV; KONSEKVENSER FOR FØREROPPLÆRINGEN Universitetet i Åbo, Trafikkforskning. M. Peräaho, E. Keskinen, M. Hatakka)
Trafikkforum organiserer mange trafikkskoler i Norge. se www.trafikkforum.no

Av Anonym den 13/04/2009 - 17:29
2

Hvordan er skolen i Karlsborg?
Tar de inn mange elever?
Hvordan er det i Karlsborg? Jeg har vært der men det virker litt dødt der.
Er det vanskelig og finne et sted og bo der?

Av meg999991 den 05/06/2009 - 20:07
5

Dette er bare tull.

Av Anonym den 26/07/2009 - 16:57
2

Hvem vil ikke ta utdanning i Norge, men det er ikke enkelt for de som bor i oslo. Gidder ikke å flytte opp til nord bare for å ta utdanning. hadde tatt utdanning I oslo hvis det hadde vært mulighet for det eller i andre byer som ikke er langt unna oslo. Kan studere på 2 år hvis det er nærmere Oslo ellers så er det bedre å studere i sverige og bli ferdig på ett år

Av amz den 24/09/2009 - 08:09
3

Jeg bor på Sørlandet og mangler en eksamen muntlig karakter i FRANSK. Derfor ønsker jeg å ta dette i sverie. Pluss at det er nærmere til karlsborg enn til Stjørdal..

Av Anonym den 31/10/2009 - 02:05
11

Det er jo helt utrolig det som blir skrevet her. Trafikklærer utdannelsen i Norge kontra Sverige/Danmark er 2 vidt forskjellige ting. Noen påstår at den er bedre i sverige/danmark enn på HINT avd. trafikk. Det er sludder og vås. Jeg har gjennom mange år i yrket fått masse erfaring ang. dette. Det å ta denne utdannelsen der er en snarvei, ikke noe mere enn det!!

Noen ting dere må tenke på før dere velger sverige/danmark:

1. Det koster mye penger å ta utdannelsen der.
2. Dere bruker mye lenger tid på å jobbe dere inn i den norske modellen i opplæringen etterpå
3. Læreplanen i Norge er så ulik Sverige og Danmark som den kan få blitt, krever derfor mye arbeid etter fullført studium i disse landene.
4. Etter endt utdannelse i sverige/danmark må dere få jobb hos en trafikkskole, og dere må gjennom en periode på 12-18 mnd. der dere ikke får lov til å kjøre all den obligatoriske opplæringen. Dere skal i denne perioden sende inn 5 arbeidskrav. Disse skal ha fullføres på minumum 12 mnd. og maksimum 18 mnd. Det er arbeisdskrav som omhandler trafikalt grunnkurs, veiledningstime trinn 2 og 3, sikkerhetskurs bane og sikkerhetskurs veg, samt ett arbeidskrav ang. oppbygningen av den norske føreropplæringen men DRM-modellen som utgangspunkt. (DRM = Didaktiske relasjonsmodellen). Alle disse kravene skal godkjennes av statens vegvesen før dere får begynne på neste krav. I arbeidskravene skal dere henvise til læreplanen samt at dere selv skal reflekter over det dere har gjort, samt intensjonen med det aktuelle temaet i føreropplæringen. Arbeidskrav 5 som er sikkerhetskurs bane avsluttes med at representant fra statens vegvesen skal følge deg en hel dag på banen. Alt blir gått etter i sømmene. Er det ikke godt nok blir det heller ikke godkjent, og du må opp til ny prøve siden. I tillegg skal representanter fra statens vegvesen følge deg opp på kjøretimer minst 3 ganger i løpet av prøveperioden.
5. Det var enkelt å få seg jobb for alle nyutdannede trafikklærere for 1 år siden, og før det. Pr. idag er markedet ganske mettet på lærere. Noen skoler trenger lærere men de prioriterer de som har norsk utdannelse først. Årsaken til dette er at faglig leder ved skolen må følge dere tett opp i prøveperioden (som er laaaaaang). I tillegg er lærere med utdannelse fra disse landene kostbare i drift inntil prøveperioden er over, så skolene vil helst ikke ha denne type elever. Vi ser pr. idag etter 2 lærere der jeg jobber men vi kontakter HINT for å få noen lærere derfra. Er det ingen ledige venter vi til neste kull kommer ut fra HINT.
6. Nivået er veldig lavt på elevene som kommer fra sverige/danmark. Sikkert godt nok nivå i disse landene, men i forhold til Norsk opplæring er de håpløse.

Så til alle dere som lurer på hva dere skal gjøre: Jeg har ett råd, søk dere inn på HINT. En kjempe bra skole, dere får igjen for det den dagen dere søker jobb. Der vil bli ettertraktet, noe de fra sverige og danmark ikke er.

Grunnen til at jeg kan mene mye om dette er at jeg selv har ansatt lærere fra disse landene og jeg har jobbet meg ihel med disse. Det er flotte mennesker men det er for mange hull i opplæringen fra sverige/danmark, samt at det mangler masse masse kunnskap for å få konvertert det til Norsk godkjenning!!!

Så at en i forumet her skrev at det ikke var aktuellt å reise til Stjørdal fordi det var langt borte. Da var heller Sverige bedre. Skolene i sverige ligger også øde til, og nesten like lang reisevei, om ikke lenger. Stjørdal er en flott og moderne skole. I 2005 gikk det fra 1-årig studium til 2-årig høgskole, og de er nå organisert under Høgskolen I Nord Trøndelag.

Er det noen som lurer på noe så svarer jeg gjerne!!

Lykke til med valgene dere tar...

Av Anonym den 31/10/2009 - 02:47
3

Hei "jeg har veldig lyst til å.."
Jeg er nyutdannet trafikklærer fra HiNT avd Stjørdal, trafikklærerutdanning og kan ikke annet enn å anbefale å gå i Norge. Du skriver at det er vanskelig å komme inn på HiNT . Det er det ikke. Man må ha mellom 43-46 studiepoeng + generel studiekompentanse, være fyldt 21 år og ha hatt "lappen" sammenhengende i 3 år. Er dette høye krav til en som faktisk skal bli lærer???
To år går veldig fort og det man sitter igjen med etter endt studietid er en utdannelse norske trafikkskoler foretrekker. Ikke bare fordi det er mindre arbeid for fagligleder men fordi den kompetansen man har er bedre enn hvis man tar utdannelsen i utlandet.
SÅ... har du generel studiekompetanse og stidiepoeng som kreves, er over 21 år og har hatt førerkort sammenhengende i tre år er det ingenting å lure på. Søk i Stjørdal.

Lykke til....

Av Anonym den 02/11/2009 - 13:42
4

Ser du skriver at man må ha hatt lappen i 3 år sammenhengende.... jeg er 23 år og tok lappen når jeg var 18. Mistet lappen for en periode på 6 mnd for snart to år siden... vil det da si at jeg ikke kan begynne på studiet før det har gått 3 år etter at jeg mistet lappen? verken i sverige eller norge?

Mvh

Av Anonym25 den 04/01/2010 - 12:51
4

du må ha hatt lappen sammenhengende de 3 siste årene.. så da må du vente.
begynner på utdannelsen i mars,og jeg gleder meg!

Av cnfidnt den 21/01/2010 - 03:02
2

Hei, Høyskolen i Akershus har søkt om å få trafikklærerutdanning i tillegg til Hint.
Vil man få godkjenning fra statens vegvesen etter endt utdannelse der? Hvordan er studieplanen der kontra Hint? Link til studieplan hos HiAk http://www.trafikkped.no/Dokumenter/Studieplan.pdf
Vil disse to studiestedene være likestilt?

Av bengt den 24/02/2010 - 03:15
3

Har hint oppstart i mars også? Altså 2 opptak i året?

Av Anonym den 28/02/2010 - 18:59
4

Når vil evt Hiak være oppe å gå hvis de får søknaden godkjent??

Av Anonym den 25/04/2010 - 20:17
4

Det holder ikke med generell studiekompetanse altså? Jeg MÅ ha studiepoeng også for å kunne søke?

Av forvirra24 den 25/08/2010 - 21:14
1

Tror kanskje jeg skal prøve meg på norsk utdanning etter å ha lest kommentaren din her!
*krysse fingra atter en gang, håpe jeg kommer inn denne gangen*

Av Jente 19- den 06/09/2010 - 21:51
1

Jeg lurer... må man være over 21 år for å kunne søke? Jeg er nå 19, blir 20 i februar og har tenkt å søke på utdanningen til høsten neste år.. Men etter endt utdanning så er jeg jo 22? Funker det? :-P

Av Anonym den 31/10/2010 - 12:16
0

For å kunne oppfylle kravet om å ha hatt førerkortet i tre år må man jo ha fylt 21!! Hvis du kjører opp på 18års dagen har du hatt førerkort i ett år når du fyller 19, to år når du fyller 20 og tre år når du fyller 21.........

Av Anonym den 08/12/2010 - 22:42
1

Hei.

Holder det ikke med generell studiekompetanse? Må du har studiepoeng utenom? Hvor høy karaktersnitt kreves for å komme inn i Sjørdal?

Av Anonym den 23/02/2011 - 00:42
0

"Hvem vil ikke ta utdanning i Norge, men det er ikke enkelt for de som bor i oslo. Gidder ikke å flytte opp til nord bare for å ta utdanning. hadde tatt utdanning I oslo hvis det hadde vært mulighet for det eller i andre byer som ikke er langt unna oslo. Kan studere på 2 år hvis det er nærmere Oslo ellers så er det bedre å studere i sverige og bli ferdig på ett år"

Haha, jævla dust! Om det er et problem for deg å reise hele FEM timer vekk fra Oslo (med bil) eller 40 minutt med fly fra Gardermoen, har du et jævla stort problem. Eller, du er tydeligvis fra Oslo, så det er vel bare som forventet...
Jeg ville ikke ansatt deg for å si det sånn, du har neppe så veldig lyst å bli trafikklærer om lokasjon av lærested er avgjørende...
Vedder på at du ikke har vært lenger nord enn Gardermoen de siste 15 åra?

Og til deg over her, jeg tror nok at studiekompetanse gir studiepoeng ... hehe

For meg fremstår det som at de som tar utdanningen i Sverige er de som ikke er bra nok for å komme inn i Norge. På samme måte som at BI-studenter ikke er flinke nok til å komme seg inn på f.eks NHH, så de kjøper seg en skoleplass i stedet. Betryggende....

Av Inflames den 29/03/2011 - 19:34
1

haha, virker som det er du som er latterlig som skriker ut slike utsagn som dette : "For meg fremstår det som at de som tar utdanningen i Sverige er de som ikke er bra nok for å komme inn i Norge. På samme måte som at BI-studenter ikke er flinke nok til å komme seg inn på f.eks NHH, så de kjøper seg en skoleplass i stedet. Betryggende...."

Har selv mer enn nok stuidepoeng, og i tillegg relevant utdanning innenfor pedagogikk, men fordi jeg var uheldig å kjøre litt for fort på motorveien mister jeg retten til å søke i norge, og må vente 4 år. En teit regel er at du må ha hatt lappen i 3 år 1.august det året jeg søker. mistet lappen i september så må vente 1 ekstra år. da er det prakisk for meg å heller begynne på utdannelsen i sverige og bli ferdig når sperrefristen min går ut for å søke om midlertidig godkjenning i norge.

Av Anonym den 29/11/2011 - 17:56
3

Syns det blir litt usaklig her.
Er ferdig med utdannelse i Danmark nå, og det har gått fort og fint. De som reiser nedover er fullt klar over det arbeidet som venter oss når vi kommer tilbake og de aller fleste har skaffet seg jobb før man reiser. Så er man ivrig og står på går det heelt fint.
Såå dyrt er det heller ikke, hvis man tenker på 2 skoleår med husleie i Stjørdalen og 7 mnd i DK blir det omtrent det samme.
=)

Av Aman den 30/12/2011 - 15:40
0

Jeg lurer på Åsen det blir vis jeg tar det i England
Blir det godkjent i Norge
Veit noen om det

Av Anonym den 30/01/2012 - 10:18
0

Hei!
Virket som om du hadde litt peiling, så jeg spør deg: Jeg har ikke generell studiekompetanse, men har jobbet 10 år som bilmekaniker (og tok mekken på vgs). Vet du om jeg da går inn under "realkompetanse", slik at jeg kan søke meg inn på den to-årige utdannelsen på kjøreskolelærer i trondheim? Og vet du om det går ann å ta videreutdanning (som feks faglig leder eller mc - lærer) på deltid samme året som man går grunnutdannelsen, eller MÅ man ha fullført grunnutdannelsen før man begynner å videre utdanne seg...? Hvor lang praksis/læringstid er det, og hvordan blir lønningene i praksis/læringperioden?

Håper du har mulighet til å svare!

Av Des den 27/02/2012 - 23:16
0

Hvis du har gått yrkesfag og fått svennebrev og jobbet som bilmekaniker i 10 år, da går du under ''realkompetanse''. Da må du kunne dokumentere 5 års yrkesrelevant praksis, og bilmekk er jo yrkesrelevant ettersom det handler om kjøretøy. En annen ting er du mi være fylt 25 år, og det antar jeg at du er med 10 års praksis. Og når det gjelder det å bli faglig leder eller mc lærer, så er dette en videreutdanning som kommer etter grunnutdanningen på 2 år @ Stjørdal. Så du må først fullføre 2 år. Så bygger man på 1 år for å bli faglig leder, da får du altså en bachelorgrad (3 årig). Mc lærer er ikke 1 helt år, det dreier seg om 4 seminarer som blir gjort i løpet av noen uker.