Startproblemer på Audi 100 2,3E

Vis som: | |
3

Min kjære Audi 92mod(240000km) har slitt med å være ganske tungstartet ganske lenge.
Den starter ganske lett på kalde dager hvis den har stått over natta. Derimot hvis motoren er varm og jeg lar den stå i en halvtimes tid før jeg skal starte den igjen, vil den ikke starte. Da må jeg dra starteren 3-4 ganger før den kommer(Ligger da på 100-200 omdreininger i noen sek før den får riktig turtall)
Bensinpumpa bråker(summer) derimot ganske høyt, og det virker som bilen starter lettere hvis den får "fylle seg opp" før siste hakket på tenninga vris om.

Fikk hjelp her til å bli kvitt tikking på bilen her tidligere, og håper nå at bilen snart starter lettere og!

Av Hjalp deg sist den 28/10/2005 - 10:28
1

Hvis du har noen andre pluggledniger liggende eller om du får lånt et sted,så prøv å bytt dem.

Av asdf den 28/10/2005 - 11:18
1

her er det eneste som hjelper. trill volkevogna di bort til fyllinga og få vrakpanten for den.

Av chelgesen den 28/10/2005 - 11:50
1

Jeg byttet de for et halvt års tid siden, samtidig som plugger og fordelerlokk.

Av mekaniker den 28/10/2005 - 23:28
1

Oi Oi Oi,disse mtorene kan det være litt av hvert på. Har vært ut for tilfellet at fordeleren har jævlas på disse motorene. Jeg regner med at dette er en AAH-motor,de som "overtok" for den motoren som sto i de gammle audi 100 90-91mod som hadde betegnelsen NF. De var veldig varsom for falskluft,så en liten luftlekkasje på en slange var nok til problemer oppsto. Vet ikke med din motor,men NF-motoren hadde en slange under innsuget mot torpedoveggen som brukte å morkne opp,og dermed falskluft og tunstartet. Samme problemet brukte å oppstå om o-ringen på peilepinnen ikke holdt tett. Du kan også sjekke beliggenheta på skiva til mengderegulatoren(den som sitter ovenfor luftfiltret). Når det gjelder ulyden ifra bensinpumpa di,så trenger det ikke være pumpa di som lager lyd. Pumpa sitter i tanken,og ovenfor pumpa,så sitter det en trykkholder som opprettholder et hviletrykk på systemet.Den har det vært endel problemer med at den lager en irriterende lyd før den ryker.
Om katalysatoren din ikke virker fra før av,så kan du prøve å tømme en 3-4dl totaktsolje i tanken. Da bruker de å holde stillt ei stund. Håper du løser dette.

Av Octavia den 29/10/2005 - 23:28
1

Hei!
Har solgt et par hundre av disse, så jeg kjenner dem godt...
Audi har et genialt grunninstillingsystem som trer i kraft når du skrur på tenningen og venter noen sekunder. Det systemet pleier å ta seg av startvansker.
Feilen skyldes nok en utetthet eller en sensor som gir feil signal om temperatur.
Har du "normale" utslag på temperatuirmåleren? Utettheter i vakumslangen oppdager du enkelt ved å trykke / dra litt i vakumslanger og regulator mens bilen går på tomgang. Hvis den varierer mye opp og ned på tomgangen mens du gjør dette, er det skade / hull på en av slangene / koblingene.
Siden du har fordelerlokk (V6ene har ikke det), er det vel en 2.0 eller 2.3 motor. Disse er i utgangspunktet helt uslitelig, så hvis du løser denne bagatellen har du sikkert fin bil i mange år enda!!
Lykke til!!!
NB! "Mekaniker" har ikke helt riktige opplysninger... AAH-motoren er en 2,8 V6 som kom 1990, NF er en 2,3E frem til 1990, den heter senere AAR...

Av ikke.god den 31/10/2005 - 22:13
0

Kontroller rotor, den MÅ være rød/brun og det MÅ stå bosch på denne, kun orginaldel (selges orginalt og hos bosch) må benyttes. Kontroleres for sprekkdannelser i det svarte feltet, en ørliten sprekk er nok til å forårsake mange problemer på audis femmere.
Det er også en tempføler (tror den er hvit) som kan forårsake dette. Den koster kr 800, men det finnes muligens på en bilskrot eller lignende. Så å si alle audi 100 har denne føleren.
En annen her var inne på å kontrollere gass-spjeld stillingen, noe som er mulig årsak, men jeg ville kontrollert dette nesten til slutt, da det som oftest er i orden.
Hva ble løsningen for tikkingen? (det var jeg som foreslo castrol olje)

Av chelgesen den 01/11/2005 - 10:06
1

Skal innrømme at fordelerlokket ikke er orginalt(fra biltema) ..skal bytte den ut.
Så over slanger i går, for om bilen trakk inn falskluft, men fant ingenting.

Butikken som solgt Castol var utsolgt for dette så jeg endte opp med annen type, som butikken anbefalte(Husker ikke helt navnet) Men kjører nå med halvsyntetisk 10W-40 istedenfor 5W-40(helsyntetisk), byttet også filter. Bilen har ikke lagt en lyd etter dette!

Skal begynne med å få skiftet ut roter/fordelerlokk for å se om det blir en løsning. (deretter temp føler) Så får vi se..

Av mekaniker Vw/audi den 01/11/2005 - 22:14
0

På disse bilene kan det være problem med en holdetrykksventil for bensinen,dette går det ann å måle for å sjekke at den ikke slipper bensinen tilbake etter bilen er stoppet..

Av audi05 den 08/12/2005 - 02:57
1

At den starter bra når den er kald tyder jo ikke på tenningsproblemer - da skulle den vært enda verre å starte kald - da trenger den mer gnist, men har mindre strøm tilgjengelig.
Sjekk kaldstartventilen, den kan lekke litt og gjøre at motoren får for mye bensin når bilen har stått en stund. Den har også en temperaturføler, og hvis den gir gæærn verdi, kan du få det samme resultatet.

Av Anonym den 22/10/2011 - 13:35
0

Hei
har en audi 100 2,3l e 94 mod.
når jeg har kjørt en stund og motoren har blitt varm og skal stoppe bilen og starte igjen så starter den ikke. da må jeg vente til bilen blir kald igjen. er det noen som vet hva det kan være?? lurer på om det kan være fordeleren??