IP control

Message placeholder

SOL spør: - Greit å bruke skjult kamera?

Vis som: | |
27

I kveld viste NRK den første av tre deler av dokumentarserien «Slanger i paradis», samme produksjonsselskap som er involvert i Pål Refsdals prosjekt i Afghanistan. Det ble blant annet vist skjulte opptak av den norske luksusprostituerte «Silje» som hadde sex med en kunde. «Silje» samarbeidet med programskaperne fra Novemberfilm.

Før han så dokumentaren sa generalsekretær i Norges Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, følgende til Dagbladet:

- Jeg mener det må være akseptabelt at dette er eneste måte å avdekke forhold av vesentlig samfunnsmessig betydning. Forutsetningen er at det er full anonymisering, sier han til Dagbladet.

Etterpå mente han fortsatt at skjult kamera-bruken var akseptabel, siden aktørene var anonymisert. Samtidig var han ikke like imponert over alle sider ved programmet.

- Var det nødvendig å bruke skjult kamera? For å oppsøke bakmennene var det åpenbart det. Men det var kanskje ikke nødvendig for å dokumentere at det skjer seksuelle handlinger i forbindelse med prostitusjon. Det ble en del av dramaturgien for å kvikke opp dokumentaren, sier Kokkvold.

Les hele saken.

Er du for eller imot bruk av skjult kamera? Greit hvis noen tar skjulte opptak av deg?

Av Taurus den 18/11/2009 - 09:46
34

Jeg har litt vanskelig for å bestemme meg.  Bare det å velge fjordlandmiddag på butikken tar noen timer.

Av Jack Herrmantsen. den 18/11/2009 - 14:31
34

Er du for eller imot bruk av skjult kamera?    Vern av privatlivet og privatlivets fred er viktig og hellig for oss nordmenn og skal respekteres, vi trenger ikke paparatzziatilstander i lille Norge.

Greit hvis noen tar skjulte opptak av deg?
Nå er jeg heldigvis ikke i den situasjonen at jeg blir eller har muligheten til å bli eksponert i tabloidpressen eller sladderblader. Men skulle jeg ha blitt filmet eller fotografert uten tillatelse fra meg, så hadde jeg nok reagert som den ene ”snekkeren” i programmet ”Bygg & Bedrag” der han slo til kameraet. I nevnte program så blir folk hengt ut i et gapestokk-program, skal bli spennende når første rettssak mot TV3 kommer. (?)   

Skjult kamra i kriminelle saker er helt ok, her for avsløre tilstander vi ikke ønsker.

Av Anonym den 18/11/2009 - 10:42
9

Jeg mener og syns at det var nødvendig å vise noe fra den siden også, det kan jo hende at de som bruker tjenestene kansje tenker seg litt om. Det var jo ikke noe fare med at noe av innholdet kunne være støtende for sarte skjeler. Hvis man er så sart at man ikke tåler å se det so ble vist på tv så tror jeg at man får slutte å se på dokumentarer på tv.
Jeg for min del syns loven om kjøp av sex er helt bort i natta, har aldig kjøpt selv og kommer vel aldrig til å kjøpe heller. Det er helt greit at man vil til livs de som sitter bak å tjener på penger på prostitusjon men det blir feil å ta fra jentene muligheten til å tjene penger på kroppen sin. Jeg syns det er alt for ensiding debat fra politikerer og de som tror de forstår alt her i Norge, moralen i Norge er å ramme de som har lite enda mere. Det er faktisk endel jenter som driver med prostitusjon som gjør dette helt av fri vilje. Så lenge det finnes menn, kvinner og penger så tror jeg og endel andre at denne virksjomheten vil bestå.
Tror ikke store bøter er veien å gå, få heller ting inn i ordnete former og ta vare på de jentene eller guttene som utøver dette "yrket".
Prosenteret ser ut til å gjøre en kjempe flott jobb for disse jentene, prøv heller å finn ut hvordan man skal få tak i bakmennene enn å ta fra jentene deres levebrød. Jo det er nok alt for mange jenter fra utlandet som trekker på gata i Norge men hva er alternativet til mange jentene og deres familier. Skal vi hjelpe dem i hjemlandet, ja helst men det prøver den norske stat hele tiden med å sende bistandspenger til mange av disse landene. I mange tilfeller ser det ikke ut som noen av de pengene tilfaller folket men lederene i disse landene.

Tror nok norske politikere snart må komme ut av sin hule å se hva de holder på med. Kansje prøve å komme med løsninger istedenfor å skyve problemene forand seg. Å sende penger til alle verdenshjørner hjelper ikke noen bortsett fra få.

Av Anonym den 18/11/2009 - 10:44
14

Hele programmet egentlig.
Tilstandene ble forklart i et tonefall som nærmes kunne passet for hollacaust under krigen. Og kvinene ble stuet inn sammen 2 og 3 i knøttsmå kummelige leiligheter, hele oslo er jo stua sammen sånn. Har bodd der noen år så jeg har en sånn nogenlunde ide om hva jeg får for 6000-7000 kr og jeg gjør ikke 70 000 i mnd.
Synes hele dette bare var en ekstrem skeiv vinkling lagd av femminister, mannlige sådan.
Man kan selvfølgelig si di kommer pga fattigdom. men enhver som har litt tankegang oppi knotten skjønner også det at fristelsen å komme hit, et sted ingen kjenner dem å tjene et sted mellom 50 og 150 000 pr mnd er for stor for mange! Det hadde vært en stor fristeles for mange norske også!

Hele serien stinka spør du meg.

Og ja han som sto på døra med kamera kan umulig vite hva personvern er for noe.

Av Anonym den 18/11/2009 - 11:28
7

Ble provosert av den gammla der, hva er det hun prater om? hvilken "normal" jobb for disse jentene erstater dems inntekter fra prostitusjon?Selv jobber jeg som hjelpepleier, tjenner 125 kroner på time.....tror dere at de jentene skal bytte med meg??? Etter de har betalt til alle mulige bakk - men, halliker osv sitter de igjen med 350-500 kroner i time i hverste fall. Ikke f..n de skal i vanlig jobb, tror meg.

Av Anonym den 18/11/2009 - 11:34
16

Jeg er forbanna fordi jeg er født mann !

Av Anonym den 18/11/2009 - 11:45
4

Jeg syns dette va helt okei. når denne mannen ser seg selv på tv i kveld i den nedvergende handlingen, vil han gjerne tenke seg om neste gang han vil betale en kvinne for sex. All ros til ``silje`` som gikk m på dette for å avsløre at prostitusjons miljøet fortsatt er i full gang på tross av den nye loven.

Av Jon Erik den 18/11/2009 - 12:05
8

For egen del tenker jeg bruk av skjult kamera i en type program som dette er helt greit - så lenge jentene det er snakk om selv er villige til det! Kokkvold ser dette som et dramaturgisk" grep for å sette mere farge på historien - og for meg er det helt greit! Ser man på denne typen faktaprogram MÅ jo noe av hensikten være at vi skal "føle noe" etterpå - ikke bare se og så distansere oss!! En annen ting er selve diskusjonen rundt dette med prostitusjon - forbud eller ikke forbud osv.
For egen del, som i en alder av 51 år, ALDRI har kjøpt seksuelle tjenester er det lite relevant hvorvidt det er forbudt eller ikke. Jeg må likevel si jeg ha liten tro at dette med forbud for kjøp av tjenester er "veien å gå" så lenge "noen" kan gjøre store penger på det! Vi behøver ikke se lenger enn til de mange tiårenes kamp mot narkotika for å se hvordan forbud ikke virker - så lenge det er god fortjeneste. De skjulte; organisatorene, bakmennene løper små risiki og fortsetter uansett videre. Tror dersom man virkelig og oppriktig ønsker å komme dette til livs / begrense det så MÅ fokus settes på bakmenn og organisatorer av sexsalget - ikke den enkelte prostituerte eller hennes / hans kunder! Det blir liksom, for meg, nesten patetisk når man ser det generelle straffenivået i Norge at dette skal straffes med børte på kr. 25.000,- i Oslo! Det blir et totalt galt perspektiv og fokus i forhold til både bakmennene og - ikke minst - annen form for kriminalitet!! En helt annen ting vi bør ha med oss er faktum at dette med salg og kjøp av seksuelle tjenester i andre kulturer enn vår egen har en helt annen status enn hva vi er vant til. Det er kanskje, for enkelte av de utenlandske horene, ikke like fornedrende å selge seg i et land med "gode priser" og høy levestandard dersom vi ikke selv stigamtiserer dem slik vi gjør - forutsatt at det ikke finnes bakmenn som truer dem til geskjefeten....... Alternativet for mange av kvinnene er faktisk heller at de i sine hjemland også må selge kroppen sin - men der for en neve ris eller korn slik at de kan leve fra dag til dag... Kanskje vi skulle sette et virkelig - og reelt fokus på to hovedområder for å få en slutt på dette med trafficing: 1) Finn, døm og straff bakmenn så det virkelig merkes!! 2) Hjelp fattige kvinner skikkelig i egne hjemland så de kan ha muligheten til et "verdig liv" i eget land!! Dette, tenker jeg, vil være betydelig bedre hjelp mot problemet enn all verdens forbud!!
Frem til vi får dette til å "virke" bør man i høysete grad ha fokus på problemene - mere enn gjerne med skjult kamera så vi alle virkelig FØLER hva som skjer ......

Av zclop den 18/11/2009 - 12:09
6

at bruken av skjult kamera er akseptabelt i slike situasjoner. Selv om jeg ikke er noen tilhenger av prostituerte og deres kunder, går dette litt for langt. Hvis jeg hadde vært en syk person og montert skjulte kamera i mine soverom eller bad for å filme besøkende damer, hadde jeg blitt temmelig hardt straffet. Bruk av skjult overvåking etc er kurant i situasjoner der det kan avsløres grov kriminalitet, men ikke kurant hvis en patetisk horekunde skal dyppe laksen. Dette kan gi den effekt at kyniske bakmenn tenker : Ja jøss, de har jo vist slik på TV, og det er vel ingen forskjell om jeg har det i de stedene mitt harem vanker. Med tanke på utpressing....

Av Thomas Lerdahl den 18/11/2009 - 12:42
5

Dette var helt greit, men jeg syntes det var teit de sensurerte det. De kunne jo heller vist det som det faktisk er.

Av Anders Eklund den 18/11/2009 - 12:43
15

Er helt enig med deg. Jeg kunne lett ha vurdert å kjøpe Silje.

Av pemo den 18/11/2009 - 13:04
4

For mange er det ikke like enkel tilgang på livets godsaker så derfor.
Er enig i at det er greit å vise hva som skjer på gaten blant utenlandske prostituerte men når de fotfølger luxusprostituert med skjult kamera som betjener faste kunder i heller luxuriøse omgivelser har det gått for langt etter min mening.
Håper kunden kjenner seg igjen og dropper denne angiveren og Hora som hun er.
Betaler hun skatt forresten?

Av Anonym den 18/11/2009 - 13:06
8

Jeg syntes bruken av skjult kamera var positivt i denne sammenhengen. For meg bidro det til å kunne forstå at det er "vanlige" menn som gjør dette. Tenk at det fantes over 600 nigerianske kvinner i Norge som utførte seksuelle tjenester - da må det jo finnes minst like mange kunder i Norge. Jeg syntes det er veldig interessant å se det, det kan faktisk være naboen, eller tilogmed ens egen samboer for alt en vet!! Det er ikke bare såkalte einstøinger og raringer som er horekunder. Det kan være en av de som står oss nærmest. Det er nettop de som skaper ett marked!
Jeg tror at offentlige bordeller kan være en løsning. La det komme i kontrollerte former - ikke på bakhjørner hvor ingen vet hva som skjer....
Ikke at jeg er noen tilhenger av prostitusjon, men jeg er likevel såpass realistisk at jeg tror det er et marked som alltid vil finnes. Uansett hvilke lover politikere vedtar for å rydde det vekk fra gata.

Av OLA N den 18/11/2009 - 14:39
11

Det er ikke greit å bruke skjult kamera. Dette er også straffbart.

Av Anonym den 18/11/2009 - 17:51
1

Dette her synest ikke jeg er noe galt i det hele tatt! Dette er en bra måte å få bort prostitusjon her i landet!
Folk ser seg selv på tv og blir så flaue at de ikke gjør det igjen, andre vill ikke tørre å prøve, så da har ikke horene kunder og da blir det slutt med det! :)

Av Anonym den 18/11/2009 - 17:51
0

Dette her synest ikke jeg er noe galt i det hele tatt! Dette er en bra måte å få bort prostitusjon her i landet!
Folk ser seg selv på tv og blir så flaue at de ikke gjør det igjen, andre vill ikke tørre å prøve, så da har ikke horene kunder og da blir det slutt med det! :)

Av Anonym den 18/11/2009 - 18:42
4

Horer er det eldste yrket,å det kan være mange som ikke får seg sex,syns vi skal muntre opp horene jeg..di gjør livet godt for noen som kanskje aldri får seg en deilig opplevelse....tøft att det ennå finnes noen som orker å være hore...bra betalt er det...hadde vært noe det,men fy for en grusom jobb igrunn...

Av Skikkelig pissed off! den 18/11/2009 - 18:59
4

Ja, alle jenter vet at de sitter på en gullgruve!

Av Anonym den 18/11/2009 - 19:01
12

Ser ikke problemet med den typen prostitusjon som "Silje" driver med. Hun har valgt det selv, hun har faste kunder hun kan stole på og hun får alle pengene selv. Og så da? Dette er en selvstendig kvinne som styrer sitt eget liv!

Kvinnene som blir tvunget på gata er noe helt annet. Deres hverdag er preget av vold, utpsyking og undertrykkelse. Dette er ikke greit. Jeg er helt enig med de som vil ha bordeller i Norge. Da har man iallefall en viss kontroll på det hele. Dersom kundene kan bevise at de ikke er syke på noe vis, og alt foregår rent og ordentlig, samt at de som jobber der gjør det frivillig, hva er problemet da? Alle trenger sex, men ikke alle kan få det. Skjønner ikke at man skal kriminalisere hverken prostitusjon eller kundene.

Hilsen ung feministisk kvinne.

Av Anonym den 19/11/2009 - 00:12
4

Kjøper sex hele tiden, .finnes ingen så "billig" kjerring å oppdrive noe sted, ikke klager dem heller!
Kommer til å fortsette med det i all fremtid, men springer ikke etter dem på gata, kan jo like godt bruke hodet, man har det jo med uansett hvor man går allikevel!
Å bare for å si det sånn, jeg har ikke vansker med å skaffe dame, men orker ikke ha dem der hele tiden, blir bare noe helvetes gnål etter ei lita stund allikevel!

Av Anonym den 19/11/2009 - 00:50
4

Rett og slett en dårlig produsert "dokumentar". Tror Morten begynner å bli gammel.....

Av Anonym den 19/11/2009 - 01:25
0

Jada la oss klage på nok en ting! Latterlig!

Av T.B. den 19/11/2009 - 07:53
2

Synes hele greia var tarvelig og platt "journalistikk". Det gjelder hele tia "de stakkars damene" som blir "offer". Hun der var iallefall ikke noe offer slik som hun tjente penger! Voksne dama! Alt for god betaling hadde hun. Det er frivillig, selv om jeg ikke ville hatt jobben da. Slik jeg ser det så dreier det seg for henne om en deal mellom to voksne oppegående mennesker, og hadde dama hatt magemål mht grådighet hadde hun ikke trengt å hatt mer enn noen få kunder. Men hun som mange andre kvinner er så griske og egosentriske.

Noe annet er de nigerianske kvinnene. De har uansett ikke noen gode livsforhold enten om de blir solgt på gata i Norge, eller sulter i hjel i Nigeria. De har heller ikke så stor sympati i mine øyne da de stjeler fra uskyldige og forsøpler bybildet. Tror du finner skrekkhistorier blant de mht bakgrunn og sånt, men de hadde nok vært en del av en skrekkhistorie uansett, også om de hadde holdt seg der de kom ifra.

Politiet må heller fokusere på å få disse utlendingene som selger seg på gata ut av landet, og å straffe de og deres eventuelle bakmenn, istedet for å ta de stakkarslige kjøperne. Helt sykt med feil fokus slik det er i dag.

Av Anonym den 19/11/2009 - 14:33
2

hvem faen er det som vi gi ei hore oralsex???

Av Dolly P den 22/11/2009 - 13:11
0

og må spørre kolleger om hvilken brødskive jeg skal ta først......

den eller den.........og når de hjelper meg med svaret går det greit.........

Da smaker det som det skal !!!

Av Anonym den 25/11/2009 - 15:49
0

Kan de ikke starte opp en realityserie me de prostituerte da? På samme måte som de gjorde med Tom's? Ville garantert fått flere seere.. Så får vi se hele verdagen deres og hvor fælt/bra de eventuelt har det.. Måtte vært helt topp.. hehe

Skriv en ny kommentar

Din e-post adresse vil ikke være synlig for andre brukere.
  • Allowed HTML tags: <a>
  • Automatisk linjeskift
Verifiser ditt innlegg
Dette spørsmålet er for å bekrefte at du er en unik bruker, slik at vi kan ytterlig forhindre spamming.
1 + 1 =
Skriv inn svaret i boksen. For eksempel, 12 + 4 = 16